torsdag 27 september 2012

Att koka salva


Koka salva har man gjort långt tillbaka i tiden. Förr användes smör eller djurfett som fettbas men jag använder helst vegetabiliskt olja i mina salvor, dels så är jag rädd att salvan ska surna efter ett tag och så är det inte så ofta som jag kommer över fett från tex gris. En del affärer säljer riktigt fet svål eller så kan man fråga i köttdisken.
För att göra salva behövs också ett förtjockningsmedel, och då är bivax bäst. Bivaxet smulas ned i fettet som ska stå i vattenbad för att få jämn temperatur. Rör om och känn efter på konsistensen. När den varma salvan är som fil brukar det vara lagom mycket bivax i. Man får testa sig fram helt enkelt.
Det viktigaste i en salva är förstås vad man vill ha för verksam substans. Salvbasen är förstås återfettande och mjukgörande men de flesta salvor innehåller en eller flera örter.
Ta först reda på vilken eller vilka örter som passar ditt syfte, vilka ämnen innehåller din ört och vad är den bra för. Om du är känslig eller använder starka eller rent av giftiga växter måste du prova dem en för en först.Låt dem dra minst fyra veckor i vegetabilisk olja och smörj sedan lite på insidan av underarmen för att se hur du reagerar. Om det gick bra är det bara att koka salva på örtoljan.

Här är ett recept på Ringblomssalva , men man kan byta ut ringblommorna mot i stort sett vad som helst:

Lägg färska eller torkade kronblad från ringblommr i oliv-eller rapsolja. Blommorna ska vara täckta. Värm lite och ställ i ett fönster att dra i 4-6 veckor.
Sila först med sil och sedan genom ett kaffefilter så att inga växtdelar blir kvar i oljan.
Värm ringblomsoljan i ett kärl i vattenbad. Tillsätt bivax lite åt gången tills blandningen blir filmjölkstjock. Häll upp på burk och tillslut.
Låt svalna.
Kan användas på läpparna, torr eller irriterad hud och röda barnrumpor.

Lycka till!

1 kommentar:

Ett Häxhem sa...

Hade jag haft ringblomma hemma hade jag definitivt provat ditt recept!