onsdag 8 januari 2014

Boktips

Jag har just läst en bok som fått mig att tänka och tänka om. Den är inte ny men tankesättet var nytt för mig.
Boken heter "Jordens moder i norden" och är skriven av Birgitta Onsell.
Hon försöker hitta nordens Moder jord och följer gudinnorna utan att vilseledas av det kristna filter som vår syn vanligen påverkas av.
Att se bortom detta filter var som ett uppvaknande för mig, och jag slogs av hur stark det kristna samhället påverkat oss. Det som får mig att rysa och förargas mest är: "Herren stämplade kvinnokroppens fertila funktioner som skam och synd. "
"Oren, oren i sammanlagt 40 dagar om barnet är av mankön, oren oren i dubbel tid om barnet var av det sekunda slaget."
"Det har funnits tider och platser när den barnsängsdöda måste grävas mer med en påle genom kroppen utanför kyrkomuren för att inte gå igen, som den hedning hon var (Fogelklou)."
Ju mer jag läser desto mer förstår jag hur förtryckta kvinnor varit och är än i dag. Om vi hade behållit den jämlika synen på män och kvinnor och inte gjort kvinnokroppen till något skamligt hade inte samhället sett ut som det gör i dag, kan bara spekulera, men våldtäkter kanske skulle straffas strängare och kvinnorsjukdomar tas på större allvar.
Men boken är allt annat än dyster. Författarinnan tar med läsaren på en resa bland nordens olika gudar och gudinnor, händelser och platser.
Som avslutning på mitt boktips vill jag bara citera ett stycke om synen på menstruationen innan Sverige kristnades, som fick min hjärna att snurra igång på högvarv "även hos  de äldre kvinnorna uteblev blodströmmen... Vad blev det då av den, vart tog den vägen, vad formade den sig till? Våra förelevande anser ha dragit den slutsatsen att här, här stod  upphovet till de äldre kvinnornas vetskaper och vishet att finna; månens blod stannade kvar i deras kroppar och lärde dem vad som var gott och vad som var ont, vad som var bra för människan och vad hon skulle ta avstånd ifrån."

Inga kommentarer: