onsdag 17 juni 2020

Vad är shadow work?

Om man utgår från att egot är den sidan av dig som du vill identifiera dig med, det du vill visa på Facebook eller ett CV. Sidor hos dig som du vill framhäva. Då är det du helst vill dölja din shadow. Din skuggsida så att säga. Enkelt sett så är shadow work att ta fram dessa sidor i ljuset. Lättast är att känna efter vilka saker eller situationer som skaver, utmanar dig på ett obehagligt sätt eller vad som provocerar dig omotiverat mycket. De där gångerna du gått i försvar eller till attack utan direkt anledning, överreagerat eller projicerat dina känslor på någon annan. Då är det bara att sätta sig och grotta ned sig i varför man kände så, vad är orsaken bakom?  Lite som att vara sin egen terapeut. Ställa de där jobbiga motfrågorna och framförallt fråga varför, varför och varför igen. 
Låter det jobbigt? Jo, det är det också, jag menar, det var ju därför jag förtränger dessa saker för att de är smärtsamma, jobbiga eller kanske pinsamma. Men det är mödan värt när man hittar roten till problemen eller beteenden  och dessutom känner när de är på väg att dyka upp igen. Då förstår jag varför de kommer och kan agera från mitt rätta jag.
Dessutom är det ett perfekt sätt att lära känna sig själv och hur man fungerar.
En del tar hjälp av tex tarotkort för att ställa frågor till sig själva eller för att lättare hitta svar.
Jag mediterar, väntar ut, tänker, vänder och vrider på saken, oftast vet vi ju svaren innerst inne....
Det finns både böcker och massor av Youtubers som berättar om shadow work så det är bara att dyka i!
Lycka till!

1 kommentar:

David sa...

Hej!
Jag läser alltid här i alla fall och tycker att det är bästa.
ville bara säga det.
vet inget om just shadow works och jag orkar inte läsa det för det är så gammalt! men.. säkert smart.
Tack för allt ni skrivit till oss!